Politica

Calendarul alegerilor prezidențiale urmează să fie adoptat de Guvern

Guvernul va stabili marți programul calendaristic necesar pentru alegerea președintelui României în 2025.

Hotărârea adoptată se aliniază deciziei Curții Constituționale nr. 32/2024, care a anulat procesul electoral din 2024, și se referă la dispozițiile OUG 1/2025, ce reglementează organizarea și desfășurarea alegerilor prezidențiale și alegerilor locale parțiale.

Conform Hotărârii Guvernului, campania electorală va începe pe 4 aprilie și se va încheia pe 3 mai 2025, la ora 7:00, înainte de ziua alegerilor.

Votul în țară va fi deschis pe 4 mai, de la ora 7:00, și se va încheia în aceeași zi la ora 21:00. Există posibilitatea de prelungire a programului de vot până la ora 23:59, în cazul în care la ora 21:00 există persoane la sediul secției de votare sau în afara acesteia care doresc să își exercite dreptul de vot.

Vot scurtat în Diaspora

Primele trei zile de vot în Diaspora vor începe pe 2 mai, la ora 7:00, și se vor încheia pe 4 mai, la ora 21:00 (ora locală sau ora României, după caz).

Pe 17 ianuarie, prim-ministrul Marcel Ciolacu a detaliat motivele pentru care Guvernul a optat pentru scurtarea timpului de vot pentru românii din Diaspora.

“Suntem cu toții liberi să spunem tot ceea ce dorim. E normal ca liderii opoziției să critice puterea. Așa funcționează democrația. Guvernul României, eu sunt prim-ministrul, nu sunt inițiatorul. Inițiatorul a fost AEP și Ministerul de Interne. Știm cu toții că românii din Diaspora au drept de vot timp de trei zile, în comparație cu românii din România. Știți că la ultimele alegeri s-a dublat numărul de secții de vot, încercând ca românii să nu se deplaseze mai mult de 10-20 km. Statul român a făcut niște eforturi suplimentare corecte și necesare ca românii din Diaspora să poată vota,” a spus premierul, răspunzând la întrebări despre reducerea timpului de vot în străinătate.

Ciolacu a adăugat că “niciunde în această lume, în momentul în care în țară se desfășoară scrutinul, se închide procesul de votare și nu mai continuă în alt stat”, menționând că aceasta a fost justificarea obținută de la inițiatori.

El a subliniat că prin această decizie “nu m-am răzbunat pe nimeni și nu am de ce să mă răzbun”.

Când a fost întrebat de ce acum, cu doar trei luni înainte de alegerile prezidențiale, Ciolacu a explicat că “România are o excepție care nu există în alte state democratice”.

Datorită interpretării opoziției ca o răzbunare, având în vedere că la alegerile prezidențiale din noiembrie 2024, Marcel Ciolacu a obținut puține voturi, acesta a răspuns că opoziția are dreptul să spună ceea ce dorește.

Expert Forum a solicitat Guvernului și Parlamentului să abroge articolul 5 din OUG care reglementează organizarea alegerilor prezidențiale din 2025. Acest articol stipulează că ”în ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7,00 și se încheie la ora locală 21,00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21,00.”

Articolul, sugerat de Autoritatea Electorală Permanentă, introduce o politica discriminatorie pentru alegătorii din anumite țări, limitându-le dreptul la condiții egale de vot și favorizând anumiți candidați. Regimul diferit de închidere a secțiilor de vot față de vineri și sâmbătă – când votul se încheie la ora locală 21 – provoacă confuzie în rândul administrației electorale și alegătorilor.

Nu există nicio justificare logică pentru acest amendament, iar aplicarea sa va genera situații absurde. De altfel, motivul din spatele acestei modificări rămâne neclar: nota de fundamentare publicată după aprobarea OUG nu oferă nicio explicație, iar partea introductivă nu justifică necesitatea acestei măsuri.

Din declarațiile purtătorului de cuvânt al Guvernului reiese că decizia a fost luată pentru a nu influența rezultatele votului, “atunci când el s-a închis în România, dar a rămas deschis în străinătate, în secțiile care sunt la vest de România, pe fusurile orare aferente”, conform Expert Forum într-un comunicat.

“Nu este clar când au devenit problematice aceste reguli după care se desfășoară alegerile de ani buni. Până în acest moment, subiectul nu a existat pe agenda publică. Solicităm Autorității Electorale Permanente să explice de ce a propus acest amendament, care poate limita posibilitățile unor alegători de a-și exercita dreptul de vot. De exemplu, alegătorii din Los Angeles, San Francisco sau Vancouver vor vota duminica (ziua principală de votare) doar 4 ore, de la 7 la 11. Dar și alegătorii din anumite state precum Marea Britanie, unde sunt numeroși alegători, vor avea un program de votare semnificativ mai scurt. Guvernul a extins, în schimb, votarea în ziua de vineri, astfel că acesta va începe de la ora 7 în loc de ora 12. Însă vineri este o zi lucrătoare și nu oferă alegătorilor oportunități egale de exprimare a votului”, atrage atenția Expert Forum.

Datele statistice de la alegerile precedente arată că numărul votanților în ziua de vineri este limitat.

În același timp, Expert Forum subliniază modificările privind componența birourilor electorale, așa cum sunt stabilite prin art. 3 (4) din OUG, care reglementează completarea birourilor electorale cu reprezentanți ai partidelor politice. Acestea se completează inițial cu câte un reprezentant al fiecărui partid parlamentar, iar în cazul în care rămân locuri libere, se va face o a doua completare cu reprezentanți ai partidelor neparlamentare care au propus candidați.

Procedura actuală este justificată, iar modificările aduse legislatiei electorale sunt opuse standardelor stabilite de Codul de Bune Practici în Materie Electorală al Comisiei de la Veneția.

Este “inadmisibil ca la fiecare rundă de alegeri să existe modificări sau interpretări ale modului în care se formează birourile electorale, pornind de la interesele de moment ale partidelor de la putere”.

Procedura de completare prevăzută în OUG oferă un avantaj nejustificat partidelor politice parlamentare, unele dintre acestea neavând candidați desemnați la alegerile prezidențiale.

Atât birourile județene de alegeri cât și cele ale secțiilor de votare se completează cu reprezentanți ai partidelor care au propus candidați, în timp ce OUG se referă la pașii pentru formarea BEC, prioritizând întâi partidele parlamentare, apoi pe cele neparlamentare.

“Dacă facem un calcul simplu, există riscul real ca partidele neparlamentare care propun candidați să nu aibă reprezentare. De exemplu, la nivel județean sau în secțiile de vot, biroul se completează cu 7 reprezentanți, exact câte partide parlamentare există (partidele din Grupul Minorităților nu sunt incluse). Menționăm și faptul că independenții nu pot desemna reprezentanți. Solicităm păstrarea formulei actuale de completare a birourilor electorale, conform Legii 370/2004, și nu cea adoptată prin OUG – legea trebuie să permită accesul competitorilor care au candidați la alegeri, nu să favorizeze partidele parlamentare,” se arată în comunicatul Expert Forum.